ترمیم دندان شکسته؛ آیا دندان شکسته ترمیم می شود؟

ترمیم دندان شکسته - علاج الاسنان المكسورة

ترمیم دندان شکسته در مشهد. هر قسمتی از دندان ها احتمال شکستگی دارد و این شکستگی ممکن است دیده شود و یا حتی قابل دیده شدن نباشد. علت شکستن دندان چیست؟ ایا دندان شکسته ترمیم می شود؟ هزینه ترمیم دندان شکسته جلو و شکستگی دندان عقب چقدر است؟ مراحل ترمیم دندان شکسته – ترمیم دندان لب پر شده چگونه انجام می شود؟ جواب تمامی سوالات فوق را در این مطلب می خوانید.

علت شکستن دندان چیست ؟

اگر تا به حال شکستگی دندان را تجربه کرده باشید، می دانید که یک دندان شکسته چقدر می تواند ناراحت کننده باشد. شکستگس دندان علاوه بر تاثیر منفی در زیبایی ظاهری می تواند منجر به سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان شود. بنابراین درمان یک دندان شکسته شده در اسرع وقت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
گاهی اوقات دلیل مشخصی برای شکستگی دندان ها وجود ندارد. دلایل شکستگی دندان می تواند بسته به سبک زندگی، سن و عوامل دیگر متفاوت باشد.
وقتی دندان شما می شکند ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید چون در اکثر اوقات شکستن دندان دردناک نیست و فقط به صورت بصری متوجه آن خواهید شد.
چندین دلیل برای شکستن دندان ها وجود دارد:

– خوردن آب نبات یا مواد غذایی سخت

– تروما در اثر تصادف

– آسیب ناشی از ورزش کردن

– وارد آمدن فشار به دندان های دارای پوسیدگی

– استفاده از دندان های خود به عنوان ابزار (باز کردن در قوطی با دندان، جدا کردن چیزها و غیره)

همچنین دندان قروچه و فشار دادن دندان ها به هم در هنگام خواب،ضعیف و شکننده شدن دندان ها در اثر افزایش سن، تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا داشتن مشکلات بایت دندان ها نیز ممکن است منجر به شکسته شدن دندان ها شود.

علت شکسته شدن دندان و ترمیم دندان شکسته

علایم دندان شکسته شده

علائم شکستگی دندان کاملاً واضح است: درد، لبه تیز دندان شما که قبلا تیز نبوده است، شکاف و شکستگی قابل روئیت روی دندان های شما.

اما شکستگی دندان لزوما قابل مشاهده نیست. گاهی اوقات افراد حتی متوجه دندان شکسته شده خود نمی شوند. برخی از انواع ترک ها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر فردی علائم زیر را داشته باشد، بایستی جهت معالجه دندان خود به دندانپزشک مراجعه کند:

– احساس درد در هنگام غذا خوردن، به خصوص هنگام جویدن یا گاز گرفتن
– لثه های متورم در اطراف دندان ترک خورده
– دندان هایی که به طور ناگهانی به شیرینی حساس شده اند
– دندان هایی که به طور ناگهانی نسبت به غذاهای گرم یا سرد حساس می شوند
– دردی که در یک لحظه وجود دارد و در لحظه دیگری از بین می رود
– عدم احساس راحتی در اطراف دندان ها و لثه ها که تشخیص دادن آن سخت است

عوار ض دندان شکسته شده و ترمیم لب پریدگی دندان در مشهد

آیا دندان شکسته ترمیم می شود ؟

ترمیم دندان شکسته به اندازه ترک، محل ایجاد آن، علائم و اینکه آیا امتداد شکستگی تا لثه امتداد دارد بستگی دارد. بسته به این عوامل، دندانپزشک شما ممکن است یکی از روش های زیر را توصیه کند:

باندینگ دندان ؛ در این روش، دندانپزشک شما برای پر کردن ترک، از رزین پلاستیکی استفاده می کند تا ظاهر و عملکرد آن را بازیابی کند.

– پر کردن دندان

– استفاده از تاج، روکشی که کاملا سطح دندان شکسته را می پوشاند.

– در موارد شدیدتر، هنگامی که ترک به پالپ دندان نفوذ کند، ممکن است درمان ریشه ضروری باشد. اگر دندان کاملاً ترک خورده باشد، ممکن است لازم باشد تا دندان کشیده شود.

اگر دندانی که قبلا پر شده باشد صدمه ببیند، ممکن است لازم باشد تا جهت بررسی دقیق تر پرکننده ها برداشته شود.

توجه داشته باشید که ترمیم دندان شکسته شده در اسرع وقت انجام شود. تاخیر در درمان شکستگی دندان ممکن است عمق و اندازه شکستگی بیشتر شود.

عوارض ناشی از شکستگی دندان

دندان های ترک خورده می توانند بخصوص زمانی که درمان نشوند ممکن است عوارضی ایجاد کنند. به عنوان مثال، ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند. علائم عفونت عبارتند از:

– افزایش درد
– تورم لثه ها
– افزایش حساسیت به گرما و سرما
– بوی بد دهان
در صورت بروز عفونت، ممکن است لازم باشد تا عفونت ایجاد شده تخلیه شود و احتمالا فرد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

مطلب مرتبط : هرآنچه که باید درباره عفونت دندان بدانید

ترمیم لب پریدگی دندان جلو و ترمیم مینای دندان جلو

مهمترین علت لب پر شدن دندان های جلو ضربه یا تروما می باشد که در اثر حادثه و یا تصادف ایجاد می شود. لب پریدگی دندان جلو با استفاده از روش کامپوزیت ونیر و یا لمینت سرامیکی قابل درمان بوده و جای هیچ نگرانی نیست. حتی در روش کامپوزیت نیازی به تراش دادن دندان نیز نمی باشد. دقت و تبحر دندانپزشک زیبایی در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار است.

لمینت دندان در مشهد
قبل و بعد ترمیم دندان لب پر شده جلو در دندانپزشکی کوروش

مطلب مرتبط : ایمپلنت دندان جلو

مراحل ترمیم دندان شکسته

در صورتی که دندان شکسته از دندان های جلویی باشد می توان به روش باندینگ و کامپوزیت دندان این شکستگی را درمان نمود.

مراحل انجام باندینگ و کامپوزیت دندان معمولا در طی یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود و پس از تمیز نمودن سطح دندان ها مواد کامپوزیت بطور مستقیم بر روی دندان ها توسط دندانپزشک قرار داده شده و شکل داده می شود. پس به وسیله نور ماوارء بنفش یا پرتویی لیزری، ماده کامپوزیت سخت خواهد شد. پس از آن اصلاح و شکل دهی نهایی انجام می شود، آخرین گام نیز پالیش دندان است.

هزینه ترمیم دندان شکسته

هزینه درمان شکستگی دندان بستگی به نوع شکستگی و روش درمان دارد. اگر در کنار درمان شکستگی دندان احتیاج به درمان های دیگر دندانپزشکی نیز باشد هزینه های درمان افزایش خواهد یافت. هزینه ترمیم دندان شکسته عقب ممکن است از هزینه ترمیم دندان شکسته جلو بیشتر باشد که به علت افزایش سطح تحت درمان و سختی و نوع درمان مورد استفاده خواهد بود.

روش درمان و نوع مواد استفاده شده در هزینه نهایی تاثیرگذار است بطور مثال در روش باندینگ اگر احتیاج به لمینت سرامیکی باشد هزینه آن تقربا دو برابر زمانی است که از مواد کامپوزیت دندان استفاده می شود. همچنین در مواردی که نیاز به گذاشتن روکش دندان باشد هزینه ها افزایش خواهد یافت. در هر صورت جهت حفظ زیبایی و افزایش ماندگاری درمان شکستگی دندان خود به بهترین متخصص دندانپزشکی زیبایی مشهد مراجعه نمایید.

به منظور اطلاع از خدمات دندانپزشکی زیبایی در مشهد به کلینیک دندانپزشکی کوروش به آدرس : مشهد – بلوار فردوسی – بین خیابان ثمانه و مهدی مراجعه نمایید یا از طریق شماره تلفن  با ما تماس بگیرید.

نمونه کارهای دندانپزشکی زیبایی را می توانید در گالری تصاویر سایت کوروش مشاهده نمایید.