عصب کشی دندان در مشهد

عصب کشی

عصب کشی یا درمان ریشه دندان روش درمانی است که در آن عصب دندان که به آن پالپ گفته میشود و دچار التهاب یا عفونی شده است از دندان خارج میشود و جای آن با مواد مخصوصی پر میشود.

درد دندان تحت تاثیر عوامل زیادی اتفاق می افتد که عبارتند از :

• ترک در دندان ها
  • پوسیدگی دندان
  • پرکردگی های قدیمی
  • سایش های دندانی
  • آبسه دندان
  • عفونت در عصب دندان

وقتی در اصطلاح عامیانه به عصب رسیدن دندان مطرح می شود در بیشتر موارد پوسیدگی شدید دندان مطرح است که با درد شدید همراه است، این درد بسیار شدید بوده و قابل تحمل نیست.

از علائم دندان به عصب رسیده میتوان این موارد را بیان کرد:

1 – درد شبانه دندان از علایم بارز آن به شمار می رود. این درد شدید در شروع ممکن است با مصرف مسکن آرام بگیرد ولی آنچه که واضح است این که به هیچ وجه دندان به عصب رسیده یا به عبارتی دندانی که دچار درد عصب شده را صرفا نمی توان با مصرف دارو درمان کرد و حتما نیاز به درمان ریشه دندان است.

2 – حساس شدن دندان به سرما . در مواردی برای مثال با نوشیدن آب سرد دندان دچار درد شدیدی میشود که مدت زمانی ادامه دار است و در بعضی موارد تنها با خوردن مسکن درد آرام میگیرد که این نیز میتواند از نشانه های نیاز به درمان ریشه باشد.

3 – حساسیت به گرما از دیگر نشانه های دندان های به عصب رسیده است و صد درد صد نشان دهنده عفونی شدن دندان است که نیاز به عصب کشی یا همان روت کانال دارد.

4 – حساسیت به ضربه و لمس کردن هم یکی دیگر از نشانه هایی است که میتواند نیاز به عصب کشی دندان را نشان دهد.

در بسیاری از موارد علی رغم خرابی شدید دندان هیچ درد یا علائمی از خرابی دندان وجود ندارد و صرفا هنگام مراجعه به دندان پزشکی و با معاینه دندانپزشک متوجه پوسیدگی وسیع در دندان و نیاز به عصب کشی میشود.در برخی موارد هم بیمار پس از یک دوره درد، دیگر دردی را احساس نمیکند و فکر میکند دندان خوب شده که در حقیقت در این موارد عصب دندان از بین رفته و دندان عفونی شده است.

درد عصب کشی

هر چقدر بیمار در هنگام عصب کشی درد کم تری حس کند و آرامش بیشتری داشته باشد باعث میشود دندانپزشک با خیال آسوده تر و آرامش خیال بیشتری کار خود را انجام دهد و نتیجه بهتری در امر عصب کشی دندان حاصل شود.معمولا استفاده از مواد بی حس کننده برای کاهش و از بین بردن درد هنگام عصب کشی کفایت میکند ولی در مواردی بسته به تفاوت های موجود در افراد ممکن است نیاز به روش های کمکی در بی حسی باشد از طرفی دیگر در برخی از افراد به علت مصرف برخی داروها یا مواد مخدر مقاومت بیشتری در برابر بیحسی وجود داشته باشد.

درد دندان بعد از عصب کشی

چند روز اول بعد از عصب کشی دندان وجود درد امری طبیعی است و حتی درد در ناحیه فک هم شاید حس شود که این امر ناشی از باز نگه داشتن دندان در طولانی مدت است.

عوامل درد دندان پس از عصب کشی :

1. التهاب انتهای ریشه
  2. بلند بودن پانسمان دندان
  3. حساسیت به برخی مواد پرکننده

درمان درد دندان پس از عصب کشی :

با توجه به طبیعی بودن درد دندان پس از عصب کشی بهترین درمان استفاده از مسکن هایی نظیر بروفن و ژلوفن است. استفاده از این قرص ها یک ساعت قبل از شروع عصب کشی و بلافاصله بعد از اتمام کار عصب کشی میتواند کمک شایانی در کاهش و از بین بردن درد دندان پس از عصب کشی داشته باشد.

عصب کشی دندان عقل، عصب کشی دندان جلو، عصب کشی دندان شیری

سوالی که مطرح میشود این که عصب کشی دندان عقل یا عصب کشی دندان 6 و … چه تفاوتی دارند؟ در کل تقریبا میتوان گفت فرایند عصب کشی در تمام دندان ها یکی است اما بسته به جایگاه دندان در دهان و شرایط دندان ها و دهان فرد میزان دسترسی دندانپزشک متفاوت و این موضوع بر روی فرایند عصب کشی تا حدودی تاثیر دارد.

درمورد دندان های شیری هم عمل عصب کشی انجام میشود و تاجایی که لازم باشد دندانپزشک سعی میکند نسبت به حفظ دندان ها تلاش کند ولی فرایند عصب کشی دندان شیری در کودکان با دندان های دایمی متفاوت است.