عصب کشی و پر کردن دندان

عصب کشی دندان

عصب کشی در مشهد در مرکز تخصصی دندانپزشکی کوروش

عصب کشی چیست ؟

عصب کشی دندان یا Endodontic یکی از جدیدترین روش ها برای جلوگیری از دندان درد است.

نیاز به درمان معمولا همراه با درد احساس می شود، وقتی دندان دچار پوسیدگی (decay) می شود آلودگی میکروبی در پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ می شود و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه عصب های دندان در داخل کانال ریشه قرار دارند و پالپ دندان در محفظه دندانی و بسته واقع شده است، این فشار به پایانه های عصبی رسیده و باعث درد شدید دندان می شود.در این مواقع اگر درمان ریشه آغاز نشود بافت اطراف دندان نیزآلوده شده و ممکن است باعث ایجاد آبسه شود.

درمان Endodontic یا درمان کانال ریشه درمان پالپ آلوده دندان است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت در برابر عفونت های میکروبی می شود. این روش با از بین بردن ناحیه آسیب دیده دندان (پالپ)، تمیز کردن ، ضد عفونی کردن آن شروع شده و پس از پر کردن با کشیدن روکش جدید روی آن تمام می شود. اصطلاح “کانال ریشه” نیز از تمیز کردن کانال های داخل ریشه دندان می آید.

دندان پوسیده

مراحل عصب کشی دندان

برای درمان پوسیدگی دندان و عصب کشی و پرکردن دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرده و مراحل زیر به ترتیب برای شما انجام خواهد شد.

1. رادیولوژی دندان

برای بررسی پوسیدگی پس از معاینه اولیه بهتر است عکسبرداری از دندان انجام شود. پزشک پس از معاینه دندان ها و مشاهده عکس درمان قطعی برای دندان شما را آغاز می کند.

2. بی حس موضعی دندان

بی حسی موضعی برای آمادگی عصب کشی انجام می شود.

3. برداشتن پالپ دندان (Pulpectomy)

به منطقه نرم درون کانال ریشه پالپ یا محفظه پالپ می گویند. در این مرحله پالپ دندان بیمار برداشته می شود، سپس کانال ها به وسیله ی فایل ها از هر نوع بافت نرم ومیکروب پاک سازی شده و برای گذاشتن مواد پر کننده شکل داده می شوند، سپس با استفاده از فشارآب دندان از آلودگی و خرده بافت ها تمیز می شود.

تمیز کردن کانال ها و پر کردن دندان با مواد
تمیز کردن کانال ها

4. پرکردن دندان

در این مرحله کانال ها ی دندان با مواد پرکننده دندان دائمی به اسم گوتا پرکا پر شده ، این مواد توانایی شکل پذیری و فشرده شدن را دارد. تمامی مراحل عصب کشی دندان به وسیله دستگاه اپکس فایندر و فایلهای روتاری انجام می‎گیرد. این کار موجب افزایش کیفیت و سرعت کار و همچنین موجب کاهش درد بعد از عصب کشی می‎شود.

پر کردن دندان با مواد

بهترین نوع پرکردگی کدام است؟بیشتر بدانید»

پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان؛ بیشتر بدانید»

5. ترمیم تاج دندان (روکش دندان)

بعد از انجام عصب کشی باید روکش جدید روی دندان کشیده شود. معمولا چندماه بعد از انجام عصب کشی زمان مناسبی برای گذاشتن روکش جدید روی دندان است.

گذاشتن روکش دندان

پس از انجام عصب کشی و از بین رفتن اثر بی حسی ممکن است درد خفیفی تا یک هفته وجود داشته باشد .هم چنین پزشک با توجه به پوسیدگی دندان شما ممکن است مسکن و آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند.

مراقبت های بعد از عصب کشی یا درمان ریشه

• رعایت بهداشت دهان و دندان : مسواک کردن دندان ها حداقل روزی دوبار
  • اجتناب از جویدن غذاهای سخت : جویدن غذاهای سخت باعث شکستن دندان و آسیب به کانال های ریشه می شود.

آیا دندان پر شده دردناک است ؟ علل درد دندان پس از ترمیم ؛بیشتر بدانید»

درمان عصب کشی چند جلسه طول می‌کشد؟

درمان ریشه معمولا بین یک تا سه جلسه با توجه به نوع دندان پوسیده و تعداد کانال ها متفاوت است.

عوارض و معایب عصب کشی دندان

یکی از معایب و عوارض عصب کشی دندان، شکستن دندان و ازبین رفتن مواد پر کردن دندان است، برای جلوگیری از این مشکل می بایست حتما با مشورت پزشک برای گذاشتن روکش جدید روی دندان اقدام کنید.

کلیه خدمات درمانی و زیبایی دندان از جمله درمان ریشه یا عصب کشی در دندانپزشکی کوروش مشهد با بهترین خدمات و مناسب ترین قیمت ها ارائه می گردد.