10 علامت هشدار دهنده و خطرناک مشکلات دندان

علائم مشکلات دندان

آیا می دانید علائم مشکلات دندان چیست؟ در ادامه شما را با انواع نشانه های بیماری دهان و دندان آشنا می کنیم تا بتوانید با شناسایی سریع تر مشکلات دندان های خود از ایجاد مشکلات جدی تر و شدیدتر جلوگیری کنید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع علائم مشکلات دندان و لثه، ادامه مقاله را مطالعه نمایید

علائم مشکلات دندان

علائم زیر نشان دهنده این است که شما نیاز به مراقبت های دندانپزشکی فوری و اورژانسی دارید. بنابراین اگر یک یا تعدادی از نشانه های زیر را مشاهده کردید بهتر است جهت بررسی و رفع آن فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

با مشاهده هر یک از این ده علامت فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

1- درد دندان

دندان درد معمولاً نشان دهنده وجود حفره و پوسیدگی در دندان است اما ممکن است نشان دهنده بیماری های لثه نیز باشد. در برخی موارد، دندان درد نشانه آبسه یا دندان آسیب دیده است.

درد دندان باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود تا علت این مشکل مشخص شود و از مشکلات جدی تر و از دست دادن دندان جلوگیری شود.

علائم مشکلات دندان - دندان درد
دندان درد یکی از علائم مشکلات دندان

2- حساسیت دندان ها

اگر هنگام نوشیدن نوشیدنی های گرم یا سرد، دندان های شما درد می گیرد، ممکن است دندان های حساس داشته باشید. این حساسیت می تواند نتیجه پوسیدگی دندان ها، وجود دندان های شکسته، پر شدگی فرسوده، بیماری لثه، مینای دندان فرسوده یا نمایان شدن ریشه دندان در اثر رکود لثه باشد.

درمان این مشکل به منبع ایجاد حساسیت بستگی دارد. اگر نگران حساسیت دندان های خود هستید به دندانپزشک خود برای تشخیص و درمان مراجعه کنید.

علائم مشکلات دندان - حساسیت دندان ها
حساسیت دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان باشد

3-خونریزی لثه یا دردناک شدن آن

خونریزی یا لثه درد می تواند نشانه ای از ژنژویت باشد، مرحله اولیه و برگشت پذیر بیماری لثه ممکن است در نتیجه مسواک زدن شدید یا استفاده از یک نخ دندان نامناسب باشد. اما اگر لثه شما به طور مرتب خونریزی می کند، یا باعث نگرانی شما شده است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است علامتی از یک بیماری جدی دهان و لثه باشد.

علائم مشکلات دندان - خونریزی لثه
خونریزی یا درد لثه می تواند نشانه ای از ژنژویت باشد

حتما بخوانید : اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم ؟

4- زخم دهان

انواع زخم های دهان شامل تبخال، آفت دهان، لکوپلاکیا یا زخم های سفید و کاندیدیازیس یا برفک دهان است. این زخم ها از نظر شدت وعلل متفاوت اند. زخم های دهان می توانند نشانه ای از بیماری یا اختلال باشند.

این زخم ها ممکن است در اثر عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی یا ناشی از ارتودنسی دندان ها، ایمپلنت دندان یا لبه تیز دندان شکسته یا پر شده ایجاد شوند. در هر صورت اگر این زخم ها با گذشت بیشتر از یک هفته خوب نشد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم مشکلات دندان - زخم دهان
زخم های دهان می توانند از علائم مشکلات دندان و دهان باشند

5- بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند ناشی از آنچه می خورید، مسواک نزدن دندان ها، خشکی دهان، استعمال سیگار یا سایر شرایط پزشکی باشد. بوی بد دهان همچنین می تواند یکی از علائم هشدار دهنده بیماری لثه باشد. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان روزانه برای کاهش بوی بد دهان و جلوگیری از بیماری لثه ضروری است.

مسواک زدن زبان نیز لازم است. اگر نگران دلیل بوی بد دهان خود هستید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم مشکلات دندان - بوی بد دهان
بوی بد دهان می تواند یکی از علائم هشدار دهنده بیماری لثه باشد

حتما بخوانید : از بین بردن بوی بد دهان

6- درد فک

بسیاری از موارد ممکن است باعث ایجاد این علائم شود، که می تواند تشخیص آن را دشوار کند. دلایل احتمالی شامل مشکلات سینوسی، درد دندان، آرتروز، آسیب دیدگی، دندان قروچه، ژنژویت یا مشکلات مربوط به فک شما مانند TMJ است. برای تعیین منبع ایجاد درد، دندانپزشک شما معاینه کاملی را انجام می دهد، که معمولا شامل عکس برداری اشعه X می باشد.

علائم مشکلات دندان - درد فک
دلایل احتمالی درد فک می تواند مشکلات سینوسی، آرتروز و آسیب دیدگی باشد

7- خشکی دهان

اگر خشکی دهان دارید ممکن است این علامت یک اختلال پزشکی یا عارضه جانبی ناشی از مصرف داروهای خاص باشد. بزاق عامل دفاعی اصلی دهان در برابر پوسیدگی دندان است. مواد غذایی و ذرات باقیمانده آن را از بین می برد، اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها را در دهان خنثی می کند و مواد ضد بیماری را در سراسر دهان ایجاد می کند.

دندانپزشک شما می تواند راه هایی برای درمان خشکی دهان و بازگرداندن رطوبت را به شما توصیه کند.

علائم مشکلات دندان - خشکی دهان
خشکی دهان ممکن است ناشی از مصرف یک داروی خاص یا اختلال پزشکی باشد

8- عفونت پیرسینگ دهان

سوراخ کردن دهان می تواند طیف گسترده ای از مشکلات را برای سلامتی شما، دهان و غیره ایجاد کند. دهان شما محلی برای تجمع باکتری ها بوده و در نتیجه مکانی ایده آل برای شروع عفونت است. اگر علائم عفونت دارید – تورم، درد، تب، لرز و یا ظاهر قرمز رنگ در اطراف محل سوراخ شدن وجود دارد بلافاصله با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید.

علائم مشکلات دندان - پیرسینگ دهان
پیرسینگ لب ممکن است باعث عفونت دهان و دندان شود

9- شکستگی یا ترک دندان

دندان ترک خورده یا شکسته به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد : دندان های ضعیف و شکننده، دندان قروچه، آسیب دیدگی. ترک ممکن است برای چشم غیر مسلح و حتی اشعه ایکس قابل مشاهده نباشد، اما می تواند بسیار دردناک باشد و در صورت عدم درمان، مشکلات بزرگتری ایجاد کند.

اگر هنگام جویدن احساس درد دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند علت را تشخیص دهد و برنامه ای برای درمان تهیه کند.

علائم مشکلات دندان - شکستگی دندان
در صورت عدم درمان ترک دندان، مشکلات جدی تری ایجاد می شود

10- تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه

با گذشت زمان دندان های شما ممکن است تغییر رنگ داده یا لکه هایی بر روی آن ها ایجاد شود. این تغییر رنگ دندان ها اغلب نتیجه خوردن غذاهای رنگی مانند قهوه یا چای، سیگار کشیدن، پیری، ژنتیک و آسیب با برخی داروهای خاص می باشد. گزینه های سفید کردن دندان مانند بلیچینگ، لمینت و کامپوزیت دندان می توانند این مشکل را رفع نماید. برای اطمینان از انتخاب روش مناسب حتما با دندانپزشک زیبایی مشورت نمایید.

علائم مشکلات دندانی - تغییر رنگ دندان
تغییر رنگ دندان ها با مصرف مواد غذایی رنگی

در صورت مواجه با هر یک از علائم ذکر شده در بالا و احتمال وجود عفونت سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.