5 نکته برای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا

ویروس کرونا در ایران و پیشگیری از ویروس جدید

در 30 ژانویه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ” وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین المللی” را اعلام نمود، بدین معنی كه پیدایش ویروس کرونا را “یک وضعیت فوق العاده” دانسته که “از طریق گسترش بین المللی” خطرات سلامت عمومی را در سطح بین المللی در پی خواهد داشت. پس از این اعلامیه چند مورد از مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای دیگری چون کانادا نیز گزارش شد.

ویروس کرونا در ایران - پیشگیری از ویروس کرونا
بیشتر مبتلایان به کرونا در شهر ووهان و استان هوبی چین هستند

در حالی که تأثیر بر سلامتی کانادایی ها (تاکنون) نزدیک به صفر بوده است، اما ترس از سرایت این بیماری به افراد بیشتر وجود دارد. در تاریخ 27 ژانویه سال 2020 ، CBC گزارش داد که “فروشگاه های اصلی تهیه تجهیزات پزشکی در وینیپگ کانادا تمامی ماسک های صورت خود را به فروش رساندند.

همچنین نزدیک به 9000 نفر از والدین مدارس یورک، طوماری را امضا کردند که از ورود دانش آموزانی كه در 17 روز گذشته به چین سفر كرده بودند جلوگیری شود.
این حقیقت وجود دارد که هرچیز ناشناخته ای می تواند ترسناک باشد. به عنوان یک متخصص مراقبت های بهداشتی، این وظیفه ماست که با دانش کافی پاسخ داده و توصیه های مبتنی بر شواهد را ارائه دهیم. بیماران جهت مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی مانند دندانپزشکی احتیاج به راهنمایی، اطلاع رسانی و اطمینان دارند.

نکات زیر به تیم دندانپزشکی و بیماران این اطمینان را می دهد که با رعایت این موارد کرونا ویروس سلامتی آنها و بیماران را به خطر نمی اندازد.

مطلب مرتبط : آیا می توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم ؟

1- واقع بین باشیم

بیشتر مرگ و میرها در چین شامل بیمارانی می شود که قبل از ابتلا به ویروس دارای مشکلات سلامتی بوده یا درگیر بیماری های دیگری نیز بوده اند.
همچنین به گفته سفیر چین در مسکو، متخصصان چینی سویه هایی از ویروس کرونای جدید را جدا کرده اند که بر اساس آنها می توان واکسن این ویروس را تولید نمود.

بسیار مهم است که نگذاریم وجود ترس، اطلاعات نادرست و عدم آگاهی بر رعایت توصیه های بهداشت عمومی جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس که متخصصان ارائه می دهند غلبه کند.

2- کرونا ویروس و علائم آن را بشناسیم

در تاریخ 31 دسامبر سال 2019 ، تعدادی از موارد مبتلا به ذات الریه در ووهان چین گزارش شد. سرانجام ، پرسنل پزشکی علت این بیماری را به ویروسی نسبت دادند كه قبلاً در انسان شناسایی نشده بود. این ویروس اکنون به عنوان Novel Coronavirus 2019  یا 2019-nCoV شناخته می شود. Novel coronavirus متعلق به یک خانواده بزرگ ویروس ها، از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های شدیدتر است.

علائم کرونا ویروس جدید شامل تب، تنگی نفس، سرفه و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر – معمولاً در افراد سالخورده و افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن – ذات الریه ، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و در نهایت مرگ را در پی دارد. این ویروس ترسناک به نظر می رسد؛ با این حال، ویروس های آنفلوانزا تهدیدی به مراتب جدی تر برای سلامتی پرسنل کلینیک و بیماران مراجعه کننده می باشند.

ویروس کرونا در ایران - پیشگیری از کرونا ویروس
کرونا ویروس و علائم آن را بشناسیم

3- پیشگیری بهتر از درمان است

همان شیوه هایی که از شیوع آنفولانزا جلوگیری می کند – که باید جزئی از اقدامات استاندارد کلینیک دندانپزشکی باشد – از شیوع ویروس کرونا نیز جلوگیری می کند. یكی از بهترین راه های جلوگیری از انتقال عفونت های ویروسی (هم آنفولانزا و هم كورونا ویروس) شستن منظم دست ها و استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه کردن است.

تمام اعضای کلینیک دندانپزشکی بایستی قبل و بعد از ارتباط با بیماران یا تجهیزات دندانپزشکی از دستگاه ضدعفونی کننده دست استفاده کنند. شستن دست ها نیز خطر ابتلا یا شیوع عفونت ویروسی را محدود می کند. دستور العمل های مربوط به اصول بهداشتی و یادآورکننده شستشوی دست ها و استفاده از دستمال هنگام سرفه یا عطسه کردن بایستی در معرض دید کارکنان، بیماران و مراجعین کلینیک قرار گیرد.

ویروس کرونا در ایران - پیشگیری از کرونا ویروس
روش های پیشگیری از کرونا ویروس
بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش بدانید

4- استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

PPE مخفف عبارت Personal protective equipment به معنای تجهیزات حفاظت فردی برای فراهم کردن سلامتی افراد در برابر خطرات احتمالی است. متخصصان بهداشت دهان و دندان که درمان بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی را برعهده دارند باید بدانند که چگونه و چه موقع از ماسک های تنفسی یکبار مصرف، ماسک های جراحی و دستکش های استریل استفاده کنند.

بنابراین، تمام اعضای تیم درمان باید بدانند که چه زمانی از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند تا از آلودگی احتمالی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، بین هر تغییر دستکش و بین هرگونه تماس با دیگران، اعضای تیم باید از تماس با صورت، چشم یا لب خودداری کنند.

5- غربالگری بیماران و کارکنان دارای عفونت های تنفسی

در هر دوره شیوع آنفولانزا، باید علائم عفونت حاد تنفسی را در افراد بررسی نمود. با هوشیاری و آماده سازی، می توان تا زمانی که سلامتی آنها بهبود یابد، از ارتباط مستقیم با انها خودداری نمود و اگر عدم مواجهه با این افراد امکان پذیر نیست از این افراد درخواست شود تا در هنگام عطسه و سرفه حتما از ماسک استفاده کنند.

و در موارد غیر اضطراری از پذیرش بیمارانی که علائم شبه انفولانزا دارند تا بهبودی کامل فرد خودداری نمود.

با رعایت موارد فوق سلامتی خود و عزیزانمان را از احتمال ابتلا به ویروس کرونا و دیگر بیماری های ویروسی و عفونی تضمین خواهیم نمود.