آیا می توان در زمان شیوع کرونا به دندانپزشکی رفت؟

ویروس کرونا و دندانپزشکی - عکس ویروس کرونا

ویروس کرونا و دندانپزشکی . در شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران آیا باز هم می توانم به دندانپزشکی بروم؟ تاثیرات coronavirus یا COVID-19 بر مراقبت های دندانپزشکی ما چیست؟ انتقال کرونا در دندانپزشکی ممکن است اتفاق بیفتد ؟ نکته ای که باید بدانیم این است که بیماری همه گیر کرونا ویروس روش های دستیابی به مراقبت های بهداشتی ما را تغییر داده است و مراقبت از دندان ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جهت به حداقل رساندن انتشار COVID-19، دندانپزشکان دیگر مجاز به ارائه خدمات درمانی مانند معاینات منظم و دندانپزشکی زیبایی و سفید کردن دندان نیستند. اما اگر مورد اورژانسی باشد و دچار دندان درد شدیدی شده باشید، می توانید جهت معالجه به دندانپزشکی مراجعه کنید. در این مطلب تاثیرات کرونا coronavirus بر نحوه درمان و مراقبت های دندانپزشکی آورده شده است :

ویروس کرونا و دندانپزشکی - کرونا corona

بیشتر بخوانید : 5 نکته برای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا

چرا محدودیت های دندانپزشکی در زمان کروناویروس وجود دارد؟

هنگامی که دندانپزشک روی دندان های شما کار می کند، ممکن است ذرات معلق در هوا شامل بزاق و یا خون ایجاد شود.
این ذرات معلق معمولا زمانی ایجاد می شوند که دندانپزشک شما از مته استفاده می کند یا به عنوان مثال تراش دادن دندان و جلا دادن را انجام می دهد.

دندانپزشکان طبق معمول، همواره اقدامات احتیاطی جدی در زمینه احتمال انتقال عفونت را انجام می دهند تا خطر انتقال بیماری های عفونی، چه بیماری های تنفسی و چه از نظر خونی ، به حداقل برسد.

این اقدامات احتیاطی باعث می شود هم بیماران و هم دندانپزشکان در برابر این بیماری ها در امان باشند زیرا فرض می شود همه بیماران ممکن است عفونت داشته باشند، با وجود اینکه در واقعیت احتمال آن کم است.

اما در حال حاضر با وجود بیماری کرونا ویروس، خطر پراکنده شدن ذرات معلق حامل ویروس کرونا corona به طور مستقیم به کارکنان دندانپزشکی و یا فرود آمدن روی سطحی که کارمندان یا بیمار بعدی ممکن است لمس کند، وجود دارد.

حتی ممکن است افرادی که از لحاظ ظاهری سالم هستند نیز ناقل این بیماری باشند، زیرا همه افراد مبتلا به ویروس کرونا دارای علائم این بیماری نیستند.

چه موارد دندانپزشکی در شرایط شیوع ویروس کرونا مجاز نیست؟

آیا می توانم دندانم را پر کنم ؟

در شرایط کنونی مراقبت های دندانپزشکی غیر ضروری به تعویق افتاده است. این موارد شامل معاینات روتین و معالجات غیراضطراری می شود، در مواردی که درد، خونریزی یا تورم وجود ندارد نباید به دندانپزشکی مراجعه نمود. بنابراین درمان هایی مانند سفید کردن و بیشتر موارد پر کردن دندان ها باید به تعویق بیافتد.

سایر شرایط یا درمان هایی که در زمان کرونا ویروس باید به تعویق بیفتند شامل موارد زیر است:

1- کشیدن دندان (بدون درد و تورم همراه)

2- شکستگی دندان یا لب پرشدگی

3- خونریزی یا لثه های دردناک

4- هالیتوز (بوی بد دهان)

5- افتادن دندان

6- نگرانی های درباره دندان مصنوعی

7- بریج و روکش

8- پالیش دندان

ویروس کرونا و دندانپزشکی - کرونا corona

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش بدانید

در چه مواردی مجازید تا در شرایط شیوع کرونا به دندانپزشکی مراجعه کنید؟

برخی از بیماران برای درمان مشکلات حاد که تولید ذرات معلق در هوا می کنند نیاز به مراقبت های فوری دارند. بنابراین چنین روش هایی خطر انتشار COVID-19 را دارند.

درمان های مجاز دندانپزشکی در شرایط شیوع کروناویروس محدود به موارد زیر می شود:

1- کشیدن دندان یا درمان کانال ریشه در زمانی که شخص در اثر آسیب یا مرگ عصب در دندان دچار درد شدید شده است .

2- در مواردی که دندان های جلو و فوقانی به شدت آسیب دیده باشند . به عنوان مثال، در اثر تصادف (در این موارد پر کردن دندان ها انجام می شود)

3- زخم شدن یا سایر مشکلات مربوط به لثه و دهان

4- مراقبت از بیماران با شرایط پزشکی پیچیده که در صورت عدم درمان ممکن است به وخیم تر شدن سلامت عمومی آنها منجر شود.

5- در صورتی که یک بیمار برای درمانی که از نظر پزشکی ضروری است توسط پزشک ارجاع داده می شود.

آیا هنوز می توانم به دندانپزشک خود مراجعه کنم؟

بسیاری از اقدامات دندانپزشکی فقط برای درمان مشکلات دندانپزشکی ناشی از درد زیاد یا فوریت های پزشکی انجام می شود.

بنابراین قبل از مراجعه، ابتدا با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا ببینید چه خدماتی می تواند به شما ارائه دهند.

اگر مبتلا به COVID-19 باشم یا امکان ابتلا به آن را داشته باشم چه کنم؟

اگر به مراقبت فوری دندانپزشکی احتیاج دارید و فکر می کنید که ممکن است COVID-19 داشته باشید، مهم است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا درباره وضعیت خاص خود از او مشورت بگیرید.

ممکن است شما بتوانید تحت جراحی معمولی که در آن اقدامات احتیاطی کنترل عفونت به طور جدی انجام می شود قرار گیرید.

اما اگر به بیماری COVID-19 مبتلا شده اید و مورد دندانپزشکی اورژانسی دارید،شما به بیمارستان با امکانات مناسب مراقبتی ارجاع داده خواهید شد.

بیشتر بخوانید : درمان کرونا چیست ؟

در این شرایط برای عدم نیاز به دندانپزشکی چه کاری می توانم انجام دهم؟

احتمالا COVID-19 ماه های زیادی در کنار ما خواهد بود. بنابراین مهم است که با حفظ یک رژیم غذایی سالم و روال بهداشت دهان و دندان از سلامت دهان و دندان خود مراقبت کنید.

دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی کوروش آماده پاسخگویی به سوالات دندانپزشکی شما عزیزان می باشند. خدمت رسانی به شما باعث افتخار ماست.