ژنژیویت؛ بیماری التهاب لثه(ورم و خونریزی لثه)

بیماری التهاب لثه

ژنژیویت (به انگلیسی: Gingivitis) به معنای التهاب لثه یا ورم لثه می باشد . معمولا دلیل بیماری التهاب لثه تجمع پلاک های دندانی یا باکتریایی روی دندان ها و خط لثه می باشد. ژنژویت یک نوع غیر مخرب از بیماری پریودنتال می باشد، اما ژنژیویت درمان نشده ممکن است به پریودنتیت (التهاب‌ لثه‌) پیشرفت کند. البته در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است حتی منجر به از دست رفتن دندان شود.

از نشانه های بیماری التهاب لثه، لثه های قرمز و متورم می باشد که به راحتی هنگام مسواک زدن خونریزی می کند.

بیماری التهاب لثه معمولا با رعایت بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن به موقع و مستمر و همچنین استفاده از نخ دندان و دهانشویه قابل درمان است.
در موارد خفیف ژنژیویت حتی ممکن است بیمار از بیماری خود مطلع نباشد چرا که علائم آن بسیار خفیف است. با این وجود باید سریعا جهت جلوگیری از پیشرفت آن اقدامات لازم را انجام داد.

انواع التهاب لثه

بیماری های لثه شامل دو دسته اصلی می باشد :

ژنژیویت بوجود آمده در اثر عوامل پلاک دندانی

این نوع می تواند ناشی از پلاک، عوامل سیستمیک، داروها یا سوء تغذیه باشد.

مطلب مرتبط : مسواک خوب چه ویژگی دارد

ژنژیویت ایجاد شده توسط عوامل غیر پلاکی

این نوع ممکن است توسط یک باکتری خاص، ویروس یا قارچ ایجاد شود. همچنین ممکن است به علت عوامل ژنتیکی، شرایط سیستمیک (از جمله واکنش های آلرژیک و بیماری های خاص)، زخم ها یا واکنش بدن به مواد خارجی مانند پروتزهای دندانی باشد. گاهی اوقات نیز، علت خاصی برای آن وجود ندارد.

شايع ترين علت ژنژيويت انباشت پلاک باکتري بين دندان ها و اطراف آن است. پلاک می تواند منجر به آسیب و تخریب بافت لثه شود. همچنین ممکن است در نهایت منجر به عوارض بیشتر، از جمله از دست دادن دندان شود.

پلاک دندان یک بیوفیلم است که به طور طبیعی بر روی دندان ها تجمع می یابد و معمولا توسط باکتری هایی تشکیل می شود که سعی دارند روی سطح صاف یک دندان قرار گیرند. این باکتری ها ممکن است سبب محافظت دهان از تجمع میکروارگانیسم های مضر شوند، اما بیشتر باعث پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال مانند ژنژیویت و پریودنتیت مزمن نیز می شوند.

اگر پلاک ایجاد شده به سرعت و در مراحل اولیه برداشته نشود ممکن است در پایه دندان و نزدیک به لثه سخت شود. رنگ آن زرد رنگ شده و تنها توسط دندانپزشک و با درمان حرفه ای قابل برداشت است.
پلاک ایجاد شده در نهایت سبب تحریک لثه ها و التهاب آن در اطراف پایه دندان می شود و به این معنی است که لثه ها ممکن است به راحتی خونریزی کنند.

مراحل ایجاد ژنژیویت و بیماری پریودنتیت مزمن

علل دیگر التهاب لثه و عوامل خطر

تغییرات در هورمون ها

ممکن است در دوران بلوغ، یائسگی، چرخه قاعدگی و حاملگی رخ دهد. در این زمان ها لثه ممکن است حساس تر شود و خطر التهاب را افزایش دهد.

برخی از بیماری ها

سرطان، دیابت و HIV خطر ابتلا به ژینژیویت را افزایش می دهند.

داروها

سلامت دهان ممکن است تحت تاثیر برخی از داروها باشد، به ویژه آن دسته از داروها که سبب کاهش میزان بزاق دهان می شوند. دیلانتین، داروهای ضد انعقاد و بعضی از داروهای ضد آنژین می توانند سبب تورم غیر عادی بافت لثه شوند.

سیگار کشیدن

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه قرار دارند.

سن

خطر ابتلا به ژنژویت با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

رژیم غذایی

به عنوان مثال کمبود ویتامین C به بیماری لثه مرتبط است.

سابقه خانوادگی

کسانی که والدین یا والدینشان دچار ژنژیویت شده اند احتمال ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است. به نظر می رسد این به دلیل نوع باکتری هایی است که در ابتدای تولد با آنها همراه بوده است.

درمان بیماری التهاب لثه

اگر در مراحل ابتدایی متوجه بیماری شوید و سریعا پیگیری کنید درمان آن آسان و موفقیت آمیز خواهد بود.

در مراحل پیشرفته تر بیماری، پلاک دندانی و تارتار ایجاد شده بایستی از روی دندان حذف شود که این امر به علت التهاب و حساسیت لثه ها ممکن است راحت نباشد. پس از درمان با رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن منظم و مداوم و همچنین استفاده از نخ دندان می توان از وقوع ژنژیویت جلوگیری نمایید.

متخصص جراحی لثه در مشهد ؛ روش ها و هزینه جراحی لثه>>

هرآنچه باید درباره عفونت دندان بدانید»

کلیه خدمات درمانی و زیبایی دندان در دندانپزشکی کوروش مشهد با بهترین خدمات و مناسب ترین قیمت ها ارائه می گردد. .